Sunday 29 January 2012

Allergic Telur

Hariz allergic telur rupanya.. alkisahnya, last friday night, saya makan pasta bersama telur dadar. lepas tu hariz sibuk je ngendap ngendap pinggan so saya suapkan dia telur dadar. xde la banyak sangat. masa tu dh pukul 10pm. lepas makan, husben terus tutup lampu hall sbb nk suruh hariz tidur sambil kitorng tgk tv. even dlam kegelapan tu, hariz xnk tidur. terang je mata dia nk buat itu la buat ini la. main bola la..telephone la.. tup tup dh nak pukul 11.30pm, saya paksa hariz nenen sbb nk paksa dia tidur, tapi dh puas nenen dia xnk tidur lagi plus merengek2 manja. saya tau, kalau dh 11pm ke atas hariz merengek even after nenen, mesti something wrong somewhere. so saya pon bukak butang baju dia sbb nk sapukan minyak angin nona roguy, pastu dalam samar2 lampu tv, nampak cam ada bintat2 sederhana besar cam kene gigit semut. suruh husben bukak lampu pastu kitorng panik giler sbb byk kat perut n kawasan dalam pampers. husben suruh check kot2 ada semut ke kerengge je, tapi saya trus pikir yg actually hariz kene ellergic and saya compem yg hariz ellergic telur sbb tu je bende baru yg dia makan arini. satu badan sampai ke muka bengkak2 merah. terus saya tukar baju, amik je tudung apa2 and bergegas ke hospital.

Kat Hospital Putrajaya, xramai sangat org sbb dh 12.30 tengah malam, lepas check sikit2 kat bilik triange, terus hariz masuk dalam sbb dia kategori "semi kritikal". dah tau dah kalau masuk area tu for sure hariz kene cucuk punya. sah! mmg kene cucuk. aduiiii kesian hariz, mama dengar hariz nangis sbb nk masukkan jarum. kesian sayang mama... 







dah masukkan ubat kat tangan tu, kitorng baring2 dulu kat katil sbb doctor nk monitor. lepas nenen kan hariz, pastu nyanyikan dia lagu "itsy bitsy spider" then barulaaaa hariz ceria skit.. kalau tak muka dia sedihhhh je... layan mama tangkap2 gamba pon cam xde mood je.. pastu hariz tidur dalam stengah jam then baru kitorng balik sbb bengkak2 merah semua dh hilang. yeayyyyy...






*doctor advised after 3months baru boleh starts bagi hariz makan telur. tapi sedikit demi sedikit. ok. 

mama: sorry sayang, mama tak tahu hariz tak boleh makan telur. kesian dia, tak pasal2 bengkak2 and tak pasal2 kene cucuk malam tu. minta maaf ye hariz!

No comments:

Post a Comment